Stockholms Fiskmarknad

PaPlats

Stockholms Fiskmarknad

På Stockholms Matmarknad finns Stockholms Fiskmarknad. I Sturegallerian mitt i Stockholm kan ni köpa färsk fisk dagligen.

Mån-tor 10-19, fre 10-21, lör 10-18 och sön 11-17.

En kortfilm finns här som presenterar föreningen Stockholms Fiskmarknad - Föreningen Stockholms Fiskmarknad

Fiskmarknaden är öppen veckans alla dagar, från tidiga morgonleveranser av färsk fisk till sen kväll då fisken kan avnjutas i restaurangen. En mötesplats men också en upplevelse där hanteringen av fisken kan följas genom stora glasväggar. Marknaden liknas bäst vid en saluhall där kunderna kan hitta allt de behöver för en fulländad fiskmåltid.

Stockholms Fiskmarknad är nu en levande marknads- och mötesplats som har öppet sju dagar i veckan och där färsk fisk kan handlas med gott samvete och till bättre priser. Korta transporter gör fisken på Stockholms Fiskmarknad till ett miljövänligare alternativ och samtidigt bidrar den till att bevara det småskaliga fisket i Stockholms närhet.

Tillgången på närfångad fisk är god. 800 ton färsk, nyfångad fisk kan enligt Länsstyrelsens kartläggning varje år levereras direkt till Stockholm. Det motsvarar cirka 2 miljoner portioner vilket är tillräckligt för att alla som bor i Stockholms län en gång per år skulle kunna handla sin middag på Stockholms Fiskmarknad.

I fiskdisken kommer det att finnas insjöarter som gös, abborre och lake samt Östersjöfisk som torsk, strömming, sik och plattfisk.

En fiskmarknad i världsklass
Idén om en fiskmarknad i Stockholm är inget nytt, snarare tvärtom. Det fanns tidigare en fiskmarknad vid Slussen och dit kom fiskare från skärgården för att sälja sin fisk till stockholmarna. En fiskmarknad i Stockholm skulle föra tillbaka ett stycke bortglömd historia och återigen skapa en direkt kontakt mellan fiskare och konsumenter. Det skulle också bli en attraktion i sig och något som både stockholmare och turister kan glädja sig åt.

Vem ska driva fiskmarknaden?
Det finns många olika konstellationer som kan bidra till en framgångsrik fiskmarknad i Stockholm. Förutom en lämplig lokal är kunskap om, och erfarenhet av att driva butik och restaurang, samt försäljning och marknadsföring viktigt. Ett brinnande intresse för fisk och förmågan att engagera konsumenter är andra viktiga komponenter. Nu är det upp till näringslivet att forma en konstellation som kan driva initiativet vidare.